söndag 1 november 2009

November månad


Så var det en ny månad igen. Zara vilar, som jag skrev tidigare. Calista ska nu börja att gå fyra dagar i veckan. Lördag, söndag uteritt och tisdag, torsdag är det pass i ridhuset. Fortsätter som tidigare i högt tempo hela tiden och plågar mina magmuskler med nedsittning. Lägger nu också in lite byten då och då och ett par steg samling och sedan fort fram. Mäst för att hon ska få använda sina egna magmuskler också. Tycker inte att hon har blivit så värst mycket smalare men när jag mätte magen i dag så var den 227 cm... för en månad sedan var den 233 cm, så det går mot rätt håll. Fortsätter rycka manen varje gång jag rider, ca 10 tofsar varje gång, sedan hotar hon med att mörda mig. Har jag tur så är hon klar någon gång runt jul!!:) Red i dag upp mot flygfältet, ja vi har ett flygfält mitt i skogen här. Där finns det en låååång uppförsbacke som slutar vid en vändplan. Travade i lång form hela vägen upp och sedan skritt ned, vände och sedan galopp hela vägen upp igen.
Cornell har en jätte skum färg nu, den förändras hela tiden. Just nu så matchar han naturen perfekt. Gul man, som löven och kroppen är brun och grå som marken ser ut nu. Men jag tycker nog att han går mot mer och mer grå så jag hoppas att jag slipper brunskimmel färgen. Den här veckan har jag tagit ut honom på gången tre gånger. Går bara bättre och bättre, i dag kratsade jag hovarna runt om utan minsta bekymmer. Värre är det på morgonen när vi ska ut till hagen. Jag får släpa och dra honom, som han vore en gammal åsna. Ibland fastnar han totalt och jag går försöka dra honom åt sidan så han tappar balansen och fortsätter gå. Vet inte vad det beror på, om han är morgontrött, inte vill ut eller helt enkelt bara dum... när vi går in på kvällen så är det inga problem. Samma sak när vi är i stallet också, han vill inte gå. Det enda sättet att få ut honom på gången eller in i en box när jag ska rida Calista är att backa honom. Jag kanske ska backa honom till hagen i morgon...:)

Inga kommentarer: