söndag 20 december 2009

Äntligen massor med snö!

Ännu en stressig helg. På fredag jobbade jag hemma för jag var så enormt snorig. Satt med en hel hushållsrulle bredvid min dator hela dan och näsan bara rann. På eftermiddagen var näsan helt skinnflådd så nu ser man ut som rudolf!!

På lördag flyttade jag upp Zara till ridhusstallet. Hon står nu brevid Nelly, som hon känner sedan tidigare. Tog transporten upp så att jag kan förvara hö, kraftfoder och spån i den. Sedan var det dags att kuffa över Cornell till Zaras box då det är dags för honom att börja klara sig själv. Zara ska få bo i ridhusstallet i ca 2 veckor och sedan ska jag skifta hästar så Cornell får flytta upp dit och Zara hem igen. Cornell var inte glad över sitt nya rum. Trodde att det skulle gå jätte lätt då han är van att vara ensam när jag rider men han sprang runt runt och bara skrek på mamma!!! Nåja, han vänjer sig väl. På kvällen var vi upp till Ortsjön på glögg och grill. Emil och Anne hade fixat jätte fint med marschaller och jätte stor grill. Vi åt korv, drack glögg och surrade men alla man känner. Mycket trevligt!
Söndag var det mycket att göra. Gick ut och fodrade vid halv 8 och satt sedan igång att reparera vinter hagen. Bytte ut en massa tråd som börjar bli dålig till nytt elrep och förstärkte grinden så att inga hästar ska råka trilla utanför. Gick sedan upp till ridhuset och släppte ut Zara där och mockade hennes box, mockade två av Upplings boxar också. Gick hem och rullade upp all tråd från sommarhagen, måste göra det nu innan det blir för mycket snö att plums runt i. Passade samtidigt på att rensa bort dålig tråd och rullade bara upp tråd som var fräsh och utan knutar. Göran kom hem med en silage bal som vi ställde i vinterhagen och jag fyllde på regält med nytt spån i Calistas box. Var upp till ridhuset igen och tänkte longera Zara men hon var lika pigg som förra gången och började hoppa och bocka direkt så jag fick styra henne mot väggen för att få stopp. Tänkte inte göra om misstaget att överanstränga henne igen så jag gick med henne runt en bra stund så hon fick pusta och så provade jag longera lite igen men samma sak igen,,, bara rejs. Ledde henne sedan bara och trände uppställningar fina halter och att svänga bra åt höger när jag går på vänster sida. Vet inte vad som tagit åt henne men hon är så otroligt pigg. Calista har fått vila i helgen, har helt enkelt inte hunnit med henne. Men hon har gått gansk hårt ett tag så hon mår nog bara bra av några dagars vila. Lär bli lite si och så med ridningen nu över julhelgerna.
Har nu precis hoppat isäng och känner mig dötrött!! Varenda muskel värker av att ha dragit stängseltråd,,, hoppas jag slipper hosta i natt,,, godnatt

Inga kommentarer: