onsdag 9 december 2009

Ännu en skadad häst!

På måndag när jag kom hem och hämtade in hästarna så kunde Cornell knappt gå på sitt vänstra ben. Blev väldigt orolig och ställde upp honom på gången och kännde igenom hela benet från övre knät till hoven. Böjde alla leder och letade efter "knak" eller bulor, men hittade inget, tack och lov! Underlaget i hagen är ju ganska bedrövlingt nu, hårt, vissa ställen geggigt och isigt ibland. Troligen har han väl rejsat och fått nån sträckning. Zaras ben är fortfarande lite svullet så det blev lindat igen. På tisdag fick hästaran vara inne hela dagen, tyckte att de behövede vila sina ben lite. I morse när jag släppte ut dom så gick Cornell helt vanligt igen och Zaras ben är också mycket bättre,,, skönt!!

Sigrid Bergåkra hade träning i ridhuset när jag var där i går. Blev så sugen att vara med igen, börja träna ordentligt. Pratade med Sigrid lite hur hon tränar sina 3-åringar så jag vet hur jag ska lägga upp Zaras träning till våren. Sigrid hade 16 st 3-åringar som skulle ridas in nu,,,puh! Hon brukar träna dom ca 4 gger i veckan, två pass från marken och två gger ridning. Tror att jag ska klippa Zara nu också, hon är så fruktansvärt lurvig. Inte för att jag tränar henne svettig utan bara för att hon ska bli lättare att hålla ren. Sedan behöver jag inte slita till våren när man ska försöka hinna få bort all päls till 3-års testet. Har börjat rycka manen på henne igen den har växt massor.
Red Calista med kandaret i går och det gick bara bra, inga sura miner allt från henne. Inga nya övningar heller utan vi fortsätter med högt tempo, slutor, öppna och korta sträckor av samling. På kvällen kom Victoria upp med Ella så jag hjälpte till med hästhållning, uppmuntring, social träning med spring på läktare och hantlangning. Det gick mycket bra, när hon väl skuttat av sig så gick hon som en klocka...

Inga kommentarer: