söndag 6 december 2009

Skadad häst


Så var det söndag kväll och jag känner lite ångest inför ännu en arbetsvecka. Men det ska nog gå bra bara man kommer igång.
I fredags var vi och åt årets första julbord på Svartviks herrgård med Emil, Anne, deras barn, Mick, Matte, Marlene mfl. Mycket god mat, speciellt fisken var bra.
På lördag klev jag upp gansk tidigt och gick direkt ut till stallet och red. Det var ett underbart väder ute, några minus grader, ett par cm snö och hög, klar luft. Red upp mot flygfältet. Marken var stenhård så det blev gansk mycket skrittarbete. Jag har föbjudit mig själv att rida i ridhuset på helgern eftersom jag rider där jämt på veckorna så då får det vara vilket underlag eller väder som helst, ut ska jag. När jag kom hem bytte jag häst och gick med Zara upp till ridhuset. Tog bara på henne grimman och longerlinan för tänkte bara kolla hur hon känndes och om hon minns alla komandon. Hann inte mer än släppa ut henne på linan förän hon började rejsa runt i 120. Sprang så jag fick "proa" henne hela tiden, blev lite rädd att hon skulle gå omkull i svängarna, men det gick bra. Hon bockade och hoppade och mellan varven så travade hon runt i passage med svansen på ryggen, har aldrig sett henne sån förut. Efter ca 20 min var hon helt igenomsvettig men såg nöjd och glad ut. Skrittade runt länge i ridhuset för att hon skulle torka. Pia och Lars kom in så jag pratade med dem under tiden. När jag kom hem så hade hon inte torkat riktigt än så jag la på henne täcket innan hon fick gå ut.
På kvällen var vi till Madde och Jonas och hade julpysselkväll. Det har blivit tradition att vi har det varje år, gör allt från kola, knäck, kodis till bakverk.
I dag är det söndag och andra advent. Göran har satt upp dom nya fönsterbrädorna i vardagsrummet och det belv så fint. Han har också varit ute och hjälp mig att fixa strömmen till hästarnas hage för det har varit lite dålig. På vissa ställen så har han kablat om och tagit bort gammalt gräs som legat mot tråden, så nu är det bra stret igen. Red ut med Calista i dag igen, blev en tur runt Orrsjön och en sväng mot Torrsjö. Hade tänkt löshoppa Zara också men när jag kom ut och skulle lasta henne så såg jag att hon var svullen i ett framben. Troligen nån överansträngning eller sträckning när hon kutade så i går. Kan inte se att hon är halt men jag får väl se hur det ser ut i morgon, kan bli värre över natten. Nu blev det bara att linda hennes ben med "back on track" i stället. Borstade och pysslade en stund i stället med henne och tog också ut Cornell på gången och lyfte hovar träning. Cornell har varit helt hopplös att få ut i hagen nu några dagar. Han går inte ett steg frivilligt!! Jag bogserar honom hela vägen ut och han stretar allt han bara kan. På fredag fick Göran och Chrille hjälpa mig ut med hästarna och då gick det jätte bra när han fick gå en bit efter Calista. Lördag och söndag har det gått lite bättre, tror att han har varit lite öm i fötterna efter verkningen, precis som hans mamma brukar bli.

Inga kommentarer: