söndag 11 april 2010

Ingen rolig dag


Dagen började med ett strålade fint väder. Solen sken och det kändes som årets första riktiga vårdag! Började med ett pass gymnastikridning med Calista som gick riktigt bra. Red i träns och hon kändes en aning tung i handen men hellre det än att hon "knäpper av".
Därefter skulle det tömköras med Zara. Redan när hon stod på gången så kändes hon lite spänd och "trampig". Gick med henne upp till ridhuset och hon taktade till och från hela vägen, vilket inte alls är likt henne. En granne som var ute, undrade hur det gick med unghästen egentligen? Jag sa att det gick såå bra och att hon bara var lite pigg i dag.
När jag kom upp till ridhuset så han jag bara precis börja då Marie tittade in och sa att från och med nu så var det totalt förbjudet att longera eller tömköra i ridhuset då dom tycker att det sliter för mycket på underlagen. Blev så deppad och besviken,,, svårt att rida unghäst om man inte kan longera ibland, man vill ju inte hoppa upp med livet som insats så det var bara att gå hem igen.
När jag kom ner till vägen så kom Eva med sin nordis och Jessica på deras unghäst. Zara tyckte att detta bara var för mycket, tydligen. För strax växte hon till ca 2.10 och la svansen på ryggen och såg ut som en arab på utställning. Hon seglade runt mig passage liknande trav helt okontaktbar!!
Tog longerspöt och försökte mota henne så att hon skulle hålla sig på sidan om vägen men det struntade hon totalt i. Naturligtvis så kom det några bilar men, som tur va, klev Eva ut med sin nordis i vägen så att bilarna stannade och jag kunde fortsätta att försöka ta mig hem.
När Zara hade hoppat, stuttsat, nästan sprungit över mig och bockat sig upp för nästan hela backen hör jag hur det kommer en bil även från det andra hållet!! Där är det ett backkrön och jag inser att bilen inte kommer att se mig i första tagen, blir superrädd och känner att det här inte kommer att sluta bra. Men då ser jag i ögonvrån hur min granne, (samma granne som jag förklarade att min häst bara var lite pigg!) bara kliver ut i vägen och stoppar bilen som kommer från andra hållet.
Blev så lättade och jag kunde till sist ta mig in på grannens gård och pusta lite men när bilarna passerar får hon ett bryt till och reser sig flera gger på raken. Tappar henne då tygeln inte räcker till men lyckas fånga henne igen och sedan gör hon ett bock serie runt mig och jag får hoppa undan för hennes ben.
Helt slut och på darriga ben lyckas jag till slut komma hem.
I kväll har jag lastat henne och kört henne till ridhuset och ridit. Var lite orolig att piggeriet skulle sitta kvar och jag skulle få tugga grus för första gången men det gick såå bra. Hon var pigg men inte dum. Gjorde volter, små skänkelvikningar, svag öppna och flera galoppfattningar utan minsta problem och hon kämpade på jätte bra så nu är hon förlåten!!

2 kommentarer:

Irene sa...

Ha, ha det där med svansen på ryggen osv känner jag igen. TUR att de stoppade bilen o tur att du fick tag i henne. Kunde slutat illa...

Inger sa...

Ja jag är så tacksam för den hjälp jag fick. Zara har aldrig gjort så där tidigare så jag vet inte vad som tog åt henne,, hoppas bara att det inte händer igen.