fredag 2 april 2010

Rejs i hagen!!


Ja det syns ju vem som är unghästen i gänget. Varje dag när jag släpper ut "tanterna" i hagen så går Gintan och Calista lugnt till sina höhögar medans Zara leker rodeohäst i minst 5 min innan hon kan lugna sig och ha ro att äta. Men hon är ju bara ett barn än.
I går körde jag Zara till ridhuset och tömkörde igen. Ledde henne först i skritt runt i ridhuset en stund innan jag kopplade linorna. Kör fortfarande med fast töm på yttersidan och ledande töm på innersidan. Börjar gå riktigt bra i traven nu, hon har fattat att hon måste gå fram och vara på hela tiden. Travade, saktade av till skritt och halt om vartannat för att få henne att lyssna. Varierar också traven från ökad och lite samlad. Galoppen funkar fortfarande inte sååå bra. Hopp och skutt en bra stund innan hon kan galoppera normalt. Men jag har i alla fall blivit duktig på att hålla undan linorna så hon inte trasslar in sig i dom..:D Innan jag byter varv så leder jag henne i skritt runt i ridhuset så hon får pusta lite. Sedan gör jag samma övningar i det andra varvet.
I dag red jag upp och det gick bra,,, inga bilar på vägen:) I dag fattade hon höger och vänster galopp rätt vid första försöket och galopperade två varv åt vardera hållet. Håller mig bara efter fyrkanten än så länge i galopp. Travarbetet går också framåt, hon har lite tungt att flytta sig för vänster skänkel i traven. Hon böjer halsen villigt men rumpan hänger inte riktigt med. Så vi intensivtränade på det lite i skritt för att sedan gå över i trav. Gick lite bättre men hon tycker det är sååå jobbigt. Flytt för höger skänkel funkar jätte bra.
Red ut med Calista i dag, solen sken och det var vår i luften. Kunde rida i vårjacka för första gången. Underlaget på vägen var mjukt och än väldigt geggigt. Men det gick bra att rida på, tränade lite slutor och samling och på hemvägen byten. Går så bra då hon har naturligt bjudning när hon får galoppera hemåt. Avslutade med en sträcka med lång, låg trav. Nu är hästarna färdigfixade och jag ska umgås med min familj för nu är det påsk!! Justja,,, Calistas mage är mätt och den var nu 215cm, minskning med 4cm från förra månaden.
GLAD PÅSK ALLA MINA VÄNNER!!!!

1 kommentar:

Irene sa...

Glad Påsk! Skönt med lite vårväder!