måndag 5 april 2010

Påskhelgen har passerat


Då har nästan denna påskhelg passerat med dis och dimma, solen har bara tittat fram en stund på eftermiddagarna. Så tråkigt, annars har vi som tradition att sitta på isen, pimpla, grilla och sola på påsken. Men nu har det inte blivit något av det, men vi kanske får tillfälle nästa helg.
Åter till hästarna,,, I går tömkörde jag Zara igen och det gick sååå dåligt!! Hon var jätte slö och ville inte alls gå framåt. Fick jaga henne runt annars bara stannade hon och stod helt still. Vet inte vad det berodde på,,, pälsfällning, brunst,, vem vet.. Men busa lite i galoppen gjorde hon i alla fall. I dag red jag henne i stället och då var hon mycket piggare. Tränade halter och det börjar funka riktigt bra nu,, eller hon stretar i alla fall inte in i halten längre. Gjorde, för första gången en kolossalt stor volt i galoppen, funkade bra. Varierade tempo i trav ganska mycket och hon ökar ganska bra. När vi kom hem så hade vi bakbensträning. Zara har aldrig riktigt accepterat att man lyfter eller sätter skydd på hennes bakben. Hon vill alltid slå lite. Hon slår inte mot mig utan mera bara för att visa att hon inte gillar att man lyfter eller sätter på lindor eller skydd. Tränar och tränar och till sist funkar det bra men när jag sedan provar ett par dagar senare igen så slår hon,,, vet inte riktigt vad jag ska göra men det är väl bara att träna på.
Tränade Calista med kandar och i samlad, lite högre form i går och det gick ganska bra. Surar ihop, som vanligt ibland men det går fort över. Tränade mycket slutor i galopp för där måste hon bli lite starkare. Rider också mycket diagonaler där hon ska gå i samlad galopp mellan hjälperna utan att "slingra" sig eller "låsa" vänster sidan. Ska fortsätta med denna övning tills det funkar perfekt för serierna kommer att bli så mycket enklare då. I dag hade jag bara gymnastikövningar med henne för att sträcka ut ev ömma muskler från i går.

3 kommentarer:

Irene sa...

Du är duktig med hästarna. Ston har ju sina dagar...
Ska snart börja introducera kandaret på Disco. Bara rida ut i början med stångtyglarna hängande.

Viran sa...

Säger bara sopen ;)

Trist med påskvädret, vi får hoppas att solen hittar oss också snart!

Inger sa...

Jo, ston har sina dagar men gillar dom :)Gillar däremot inte kandar speciellt, tycker att det är mycket järnskrot som ska in i deras stackars munnar. Jag rider nästan alltid med stångtygeln lite hängande det är bara på tävling som jag sträcker upp den något så att det ser ut som den används:)Lycka till med introduktionen!