onsdag 24 februari 2010

Svinkallt!!


I morse hade vi drygt -30 grader, nu får det bara ge sig!! Men vi kämpar på... Red Zara i går kväll, äntligen. Var lite orolig att hon skulle vara hoppig då jag inte ridit henne på en vecka, men hon var lugn och snäll. Gick jätte bra med lastningen. Göran behövde bara gå bakom när vi åkte upp och på hemvägen så gick hon helt själv. Travade och gjorde volter, som vanligt. Sidförande hade hon glömt lite så där fick vi göra lite upprepningar. Halterna går inte heller så bra, hon är så pigg så hon vill inte gärna stå still eller stanna alls. Så ytterligare en sak vi måste öva mycket på. Men i det stor hela så skötte hon sig fint.
Tränade för Gunilla senare på kvällen. Fick rida på volt och sedan minska volten med en sluta, rida öppna ut igen och sedan göra om proceduren. Det gick så så bra!! Fick ett väldigt "svung" i traven som jag aldrig kännt tidigare. Känndes som passage!!:) I galoppen gick det inte lika bra, Calista har väldigt svårt att gå i sluta på volt i vänster varv. Så fort jag trycker in rumpan lite extra så bryter hon av och tvingar jag henne att fortsätta så gör hon en tvärnit. Men, men det är bara styrka som behövs så det är bara att gneta på. Avslutade med byten nu också och i dag bytte hon serie i vart tredje. Var inte nån strålande serie dock, hon byter fint, rakt och jämnt men de är korta och hon sänker nacken för mycket.
Har bestämt att jag struntar i Umeå tävlingarna. Pia åker bort den veckan och då har jag lite problem att få någon som hjälper mig med hästarna hemma. Men det är inte enda orsaken, vädret bidrar också. Ska det fortsätta med snö och kyla så är det inte kul att dra iväg med häst drygt 30 mil. Jag har anmält mig till Färsta i stället som är två veckor senare. Ska rida Msv B:4 och Msv B:2 där i stället, blir bra det med!!

4 kommentarer:

Irene sa...

-30, HEMSKT! Jag har insett att det nog inte blir några tävlingar på länge. Är helt insnöad, inte att tänka att komma iväg med transporten. (3 mil på småvägar till ridhus) Snödjupet här är uppmätt till 82 cm, vilket är väldigt ovanligt i Bohuslän. Kul att det funkar bra med dina hästar.

Inger sa...

Usch va jobbigt!! Men vi får se det positivt, det kan inte bli värre nu, bara bättre.

Aramis sa...

Vilken himla trevlig häst du ser ut att ha!

Inger sa...

Ja hon är fin, lite stoig ibland men en härlig personlighet