måndag 22 februari 2010

Klara bild


Inget lätt att vara hästägare i dessa bistra tider! Slutet av veckan och helgen har varit bedrövliga!! Kallt, snö och blåst! Här har det varit minusgrader i över två månader nu..Varför bor vi här? Fast just nu är det ju lika i hela Sverige oavsett var man bor. Men det är väl bara att gilla läget och göra det bästa av situationen, antar jag.

På lördag var jag irriterad och less för att det inte gick att rida ut, Göran kom då med förslaget att jag skulle strunta helt i hästarna en dag och följa med honom till stan och gå och shoppa medans han dömde hockey. En strålande ide,,, mockade och gjorde det nödvändigaste och sedan for jag med han till Birsta och gick i affärer hela dagen. Var jätte skönt!! Handlade en ny vårjacka, två tröjor och en skarf. Gick också på kondis och drack kaffe och semla, så mysigt..

På söndag var man åter tillbaka till verkligheten och det var dags att ta itu med prollarna. Vädret var fortfarande lika dåligt så vid 13- tiden bestämde jag att det inte gick att åka till Kungsnäs och löshoppa Zara. Inte värt att riskera nåt och åka ut med häst och transport i blåsten. Fick ringa och avvboka...:( Red, i alla fall, Calista i ridhuset, självklart, och tränade bara lösgörande. Högt tempo, låg form och mycket böja kroppen. Hon skötte sig som vanligt men var lite småsur emellanåt, undrar om det är en brunst på gång? Zara har jag inte kunnat rida på hela veckan men nu har det slutat snöa och Chrille skulle skotta i dag så i kväll hoppas jag att det ska bli en tur i ridhuset, även om det är -20 grader ute.
I går var jag i ridhusstallet och pysslade med Cornell en stund då Zara ändå inte kunde gå nåt. Borstade och kratsade hovarna och sedan en sväng på lina i ridhuset. Gick ganska bra, han bryr sig inte så mycket att vi går ifrån dom andra hästarna och han fattar nu att han ska springa runt mig. Bryr mig inte om att han ska lyssna på några komandon utan han får springa lite som han vill. Tränade också att bara skritta runt vid hand och stanna och vända, lite allmän hantering. En gång tvärvände han så att jag fick ta i och putta honom ifrån mig, vill inte ha några fler hästar över mig,, även om han är liten. måtte nu våren komma start så att vi hästägare inte går under :)

1 kommentar:

Irene sa...

Ja, vi hästägare är verkligen hårt prövade denna vinter! Lät lockande med shopping o fika...