fredag 12 februari 2010

Klara bild


I går hade jag bestämt mig för att försöka hinna med alla hästarna. Började med att köra Zara upp till ridhuset. Göran hjälpte mig att lasta i dag med men nu behövde vi inte linan utan det räckte med att han gick bakom så gick hon in. Gick riktigt bra, bara en kospark och ett par stopp. Men när hon har blivit uppvärmd så travar hon på i riktigt fin form. Provade även att variera tempot lite i traven och det gick jätte bra. Känns som om galoppen inte är långt borta nu.
Efter att jag var klar med Zara så gick jag upp och pysslade lite med Cornell. Det var ponnyridning i ridhuset så då var det ingen iden att rida Calista just då. Cornell är jätte snäll just nu, risken är att det kommer att förändras snart då han snart är könsmogen. Känner jag efter så kan jag känna en sten nu. Tog ut honom på gången och kratsade hovar och provade att rycka manen lite. Vill försöka få bort all fuxman så fort som möjligt så att hans rätta färger syns bättre. Borstade och pussade på honom en stund. När jag kom hem igen var det Calistas tur. Tränade mycket galopp i dag. Hon saknar ganska mycket styrka i vänster sidan och har svårt att orka samla nån längre stund. Red därför mycket i vänster varv med många volter och stora tempoväxlingar. Hon är så ambitiös och kämpar verkligen hela tiden. Avslutade med att rida i åttor med byten i mitten, minskar och ökar åttorna vartefter hon orkar. Tipps av Gunilla för att få bytena lite luftigare. Fick papper från ASVH i går också att Calista nu är stamboksförd. Hon fick, som jag trodde, avelsbokstaven AB.

2 kommentarer:

Irene sa...

Grattis till AB-utmärkelsen!

Inger sa...

Tack, tack!!