söndag 14 februari 2010

Klara bild


En helg med strålande väder har passerat. Det har varit fullt upp hela tiden med bla fest både fredag och lördag. Jätte trevligt var det men det känns och man blir lite sliten. Ridit ut med Calista och nu var hon inte lika nervig som förra helgen. Tränade byten efter vägen och det gick så bra när hon har bra framåtbjudning på vägen hem. Kunde variera att byta i vart annat och vart tredje utan protester.
Red Zara också på lördag eftermiddag. Den här gången var det bästa hittills. Supersnäll var hon! Gjorde volter, halter och red serpentiner och hon var med på noterna hela tiden. Tränade halter utan att hon skulle köra upp huvudet. Minskade skritten nästan till halt och tills jag känner att hon börjar släppa bettet och köra upp huvudet då, snabbt fram igen och så börja om från början. Två gånger lyckades jag göra halt utan att tappa form. Varierade tempot i traven för att få henne att lyssna, hon är ganska het så det behövs lite övning där. Nu kan jag också skritta runt på lång tygel utan att känna mig rädd att hon ska sutta iväg. Precis när jag var klar kom det två andra hästar in och hon tittade knappt på dom så även där börjar hon bli stabilare.
I dag har vi buntat hö hela dagen. Fulla transporten och en hövagn, knappt halvfull. Pierre och Christian langar ut löshö, Göran kastar in i buntmaskinen och jag lastar på vagnen. Det går ganska fort men det känns i kroppen efteråt och än värre i morgon.
I kväll har vi haft hästrokad i stallet. Sangria har flyttat in i Cornells box och Cornell har flyttat in till Noa. Noa var lite sur från början av att få sin mamma utbytt mot Cornell men efter en stund så gick det bra. Cornell har också tuffat till sig och säger ifrån och andra hästar bråkar med honom. Dom tjaffsar gansk mycket så jag tror det kommer att bli bra att dom får vara tillsammans hela tiden och göra av med energin på varandra.

1 kommentar:

Irene sa...

Låter som om det går fint framåt med pållarna!