söndag 7 februari 2010

Takskottning

I helgen var Göran och Roger upp till Lars och hjälpte till att skotta ridhustaket. Inget litet jobb, direkt. Men det gick kanska bra. Dom skottade längs efter nocken och sedan lyckades dom få lös hela sidan så allt rasade nästan genast. Otur bara att det åkte ca 15 m rakt ut och över nybyggda hästhagen. Bara kaffeved kvar av en långsida.

Vi har haft ett helt underbart väder i helgen! Har ridit ut med Calista både lördag och söndag. På söndag var Calista jätte nervig ute och var rädd för allt. Måste ha varit för att solen sken för första gången på tre månader. Red Zara på lördag också. Göran följde med mig upp och hjälpte mig att lasta då hon varit lite krånglig sista tiden. Gick i alla fall mycket bra att rida. Jag har koncentrerat mig på att lära henne start, stopp, ställa höger, ställa vänster, flytta för höger och vänster skänkel. Men så snart jag har nuddat med skänkeln en bit bakom jorden så har hon slagit åt skänkeln, riktiga kosparkar. I lördags så funkade det för första gången, hon flyttade sig snällt både åt höger och vänster. Hon var supersnäll så jag red bara 10 min och hoppade sedan av och gav henne massor med beröm. Bara hon kan dom ovan nämnda delarna så har man liksom "baspaketet" klart och man har en bra grund att fortsätta på.
Nu är jag precis hemkommen från löshoppningen i Kungsnäs. Även där har poletten trillat ned för Zara. Det var första gången som hon helt var med på noterna. Stannade snällt på långsidan och väntade på att få hoppa. Galopperade direkt vid komando, taxerade fint mot hindret, koncentrerade sig och hoppade. Ribban stannade denna gång på 110 cm.

Inga kommentarer: