torsdag 25 februari 2010

Dags för en kattbild



Helt fantastiskt, men i dag har det bara varit -5 grader, rena värmeböljan! Tur är väl det, annars tror jag att jag gått under snart. Hade inge bra hästbild på lager så det blev en mysbild på vår katt Jesper i stället.

Har, trots kylan funkat med ridningen hela veckan. Tränat Calista i ridhuset varje dag. Pyltat på oss varma kläder och täcke sedan när vi kommit fram så får vi klä av oss medans vi rider för att sedan packa på oss igen innan vi går hem. Jag har fortsatt att träna på spåret som Gunilla ledde in oss på i tisdags. Alltså att försöka stärka Calistas bakdel och träna mycket sluta. Försöker att rida i en halvbåge över ridhuset i en lätt sluta. Funkar bra i höger varv men i vänster så är det jobbigt. Får bara flytta henne lite, lite annars orkar hon inte. Själv får jag anstränga mig max för att inte vrida mig i kroppen när hon har det jobbigt. Calista är så känslig så hon blir attan så sur när jag gör det. Tränar också mer serier, rider på fyrkanten några meter innanför spåret. Gör sedan byten så snart jag har henne på båda tyglarna stadigt. Det innebär att jag hela tiden varierar mellan att byta i vartannat, vart tredje, vart fjärde beroende på hur hon känns i handen. Känns hon inte 100 bra så byter jag inte alls utan fortsätter i förvänd tex.

Försöker också att fokusera lite mer på min sitts just nu. Det är, som sagt, svårt att lära gammla hundar sitta. Eftersom jag tidigare har varit hoppryttare så har jag svårt att få till en bra dressyrsitts. Det går bra så länge jag tänker på hur jag sitter men så fort jag fokuserar på något annat så faller jag tillbaka till, lätt böjd rygg och arbågaran för mycket utåt,,, suck!! Jag hade nog inte bra sitts som hoppryttare heller...

Jag hade tänkt köra Zara upp till ridhuset i dag men när jag kom hem så skulle Chrille på träning så då hade jag ingen bil. Sadlade ändå Zara och gick med henne upp, kom inte en enda bil efter vägen så det var skönt. Hon står jätte fint nu vid pallen när jag ska kliva upp, inte en antydan till att vilja flytta runt. Volter, halter och det vanliga i dag med och det gick sååå bra! Massor med halter eftersom hon inte vill stå still så gärna. Börjar bli riktigt bra i formen. En liten balansgång mellan ha bra stöd i handen och att bli lite framtung. Men hon har en fantastisk framåtbjudning som jag ska försöka ta vara på.

På slutet av passet skulle jag lägga en lite volt och precis i ingången så snubblar hon och faller ned på knä. Jag är på vippen att dyka över öronen på henne men får i sissta stund tag mot mankammen och kan putta mig tillbaka. Vet inte riktigt vad som hände, om det var en grop i ridbanan eller om han bara är lite vinglig på benen. Troligen det sisstnämnda. Kännde direkt att hon kanske var trött och att jag ridit lite för länge så jag skrittade av henne en stund och red sedan hem.

4 kommentarer:

Viran sa...

Hon är för duktig Zararara.
Kommer gärna och kikar på er när det passar.

Fredrika sa...

Hej Inger det är så roligt att läsa om Zara och dina andra hästar. Följer utvecklingen med stort intresse. Ha det så bra i snön o kylan. Ps hälsa Zara lite extra från mig.

Irene sa...

Fin pisse! När jag läser om din träning blir jag sjuk av längtan till att JOBBA i stället för att skritta i djup snö. Tur att du inte ramlade av. Läskigt när hästen bara försvinner...

Inger sa...

Zara har fått en stor puss på mulen från dig, Fredrika! Ja nu är vi alla väldigt trött på snö, men nu är det mars och snöslasket måste bara komma snart