söndag 7 mars 2010

Här serveras det katt


Så var den här helgen till enda. Hinner inte känna att jag är ledig, tycker nog att helgen borde innehålla ett par dagar till så att man hinner ställa om sig:)

Red inomhus på lördag, eftersom jag red ut på fredag. Tänkte träna lite programridning för det var ett tag sedan. Började med Msv B:4 och red fel väg efter första öppna/ sluta, bedrövligt... för det programmet borde jag kunna. När jag inte ens kan rida rätt väg när jag tränar hur ska det gå på tävling? Började om från början och då skärpte jag till mig så det gick bra. Calista skötte sig också bra. Man ska rida sluta på medellinjen mot domarna och i vänster sluta så vill hon dra åt vänster lite, inte bra,, mer träning. Enkla byten har vi också lite problem med, vill gärna bli ett travsteg innan skritt. Ökningarna, däremot gick väldig bra. Även galopp ökningarna var bra. Tidigare, när jag tävlat har jag aldrig kunnat göra en riktig galopp ökning för då har Calista "surat ihop" och antingen bytt galopp eller bockat. Så jag har fått smyg ökat lite,,, därav alltid dåliga poäng.

När jag var klar med Calista så gick jag med Zara upp till ridhuset. Tänkte tömköra henne för första gången på ganska länge. Tycker inte att det är så där jätte kul att tömköra, vet att det är väldigt nyttigt men jag tycker helt enkelt att det är tråkigt. Ska dock försöka att anstränga mig då Zara verkligen behöver den träningen nu. Det gick i alla fall bra i traven, hon är lite svår att få fram tycker jag men annars går det bra. I galoppen är det värre, jag hinner inte mer än säga galopp förrän hon sätter igång med världens rodeorejs. Bockar och hoppar så jag har fullt upp med att försöka undvika att hon får linorna mellan benen. Till slut lyckades jag få henne att galoppera ca 1 varv i "normal" galopp och då fick jag ge mig, klappa henne på halsen och gå hem.

I dag har jag ridig ut med Calista i det fina vädret. Vi har haft plusgrader i dag och det är första gången sedan 15 dec. Så vi får nog en vår här med, trots allt. I dag var hon inte lika "sprättig" som i fredags, i dag var hon sitt vanliga Calista.

1 kommentar:

Ryttarliv - Hästtidningen på nätet sa...

Vilken sööt katt! Välkommen in till Ryttarliv och tävla om ett par ursnygga skydd!