torsdag 25 mars 2010

Sigrid träning


Nu snöar det ute igen!! Jag blir så trött!! Men livet går vidare och likaså träningen med hästarna. Här i Baggis har vi Gunilla som veckotränare och sedan har vi Sigrid Bergåkra som kommer och har träning en gång i månaden. Jag har inte varit med någon gång än efter Calistas fölning men i går var det dags för första gången. Det var jätte kul och jag fick flera bra tips hur vi ska komma vidare. Bland annat övningar hur jag ska stärka hennes galopp då det är hennes sämsta gångart. Fick öka och samla om vartannat och även rida förvänd galopp på volt i ordentlig samling. Oj oj vad hon fick jobba men det kändes att det gav resultat. Calistas bästa rörelser blev bakdelsvänningarna och travökningarna, dom gick super!! Måste jobba mer på galoppökningarna jag ökar för mycket så att upptaget blir för tvärt, måste smyga igång och smyga ihop. Men var mycket nöjd efter passet och ser redan fram emot nästa träning.
När jag hade kommit hem och pysslat klart med Calista så var det Zaras tur. Packade in henne i transporten och åkte upp till ridhuset för lite tömmkörning. Gick riktigt bra,,, på och framåt i traven, hon rör sig riktigt bra när hon är lite på. Hopp och studs i galoppen även i dag men inte lika länge. Galopperade fint i vänster varv och fick mycket bra jobb, i höger gick det lite sämre men några varv var helt ok.
Jag har lagt in filmen på Zara igen så nu är det bättre kvalite på den, den är också lite längre.

4 kommentarer:

Magic Moment Chess-Strauss sa...

Här nere på västkusten börjar snön att försvinna så smått och nederbörden är mest regn(jippi)!Hon ser fin ut unghästen du har!

Inger sa...

Ja iblan önskar jag att man bodde lite längre söderut, massor med snö kvar än.

Irene sa...

Det är kul att träna!!!

Viran sa...

Härligt med träningskickar!
Håller tummarna för er i helgen :)