torsdag 18 mars 2010

Nu är det gjort!!



Äntligen,,,,, nu har jag galopperat på Zara. Helt odramatiskt, vad har jag oroat mig för?? Red som vanligt runt och tränade halter (går inte så bra), gjorde 10 m volter (gick bra). Hon känndes väldigt fin och var med på det mästa jag gjorde. Pigg och framåt men inte stökig. Bestämde att nu var det dags, trots att jag var ensam i ridhuset så fick det bära eller brista. Ökande traven och bara föll över i galopp, fattade rätt och bara flöt iväg. Bytte sedan varv och gjorde samma sak, fattade fel galopp första gången så jag fick göra om och då blev det rätt. Fortsatte att galoppera runt hela kortsidan och långsidan utan krångel. Galoppen känndes väldigt "stor" som om jag satt på en väldigt stor häst. Eller så är det bara det att jag är van Calista som har ganska kort galopp. Känns i alla fall väldig bra att det funkade så nu är det bara att köra på!!

Tränat på med Calista också men vanligt lösgörande arbete och lite styrka. Låtit "krumelutt" träningen vila lite så hon får lite variation. Skrittat ut också men fortfarande stenhårt efter vägen så det är sååå tråååkigt.

När vi var i Globen i november så köpte jag ett nytt träns till Zara. I går var jag och köpte ett bett till det tränset och skulle prova för första gången. Men höll på att bryta ihop när jag upptäckte att det inte passade!!! Tränset är jätte snyggt ett "Treadstone" svart med dressyr nosrem. Fodrat i nacken och av väldigt bra kvalité Jag har alltid köpt storlek cob till mina hästar annars brukar jag behöva göra extra hål för det blir för stort. Men tydligen så var detta märke av lite mindre storlek för det passar inte. Är det någon som behöver ett nytt träns till en "liten" stor häst eller ponny så hör av er.

4 kommentarer:

Viran sa...

Ni är ju så bara bäst! Himla skönt att premiären är avklarad och att det gick så bra. Vad var det jag sa ;) Ni är så duktiga. Vad surt med tränset :( Hoppas du får det sålt!

Inger sa...

Tack!! Ja, supertråkigt men det borde gå att sälja

Irene sa...

Härligt att galoppen funkade utan bockar.
Jättetråkigt med tränset. Köpte en gång ett kanonfint Frank Baines träns på nätet, det var också för litet. Jag fick som tur var lämna tillbaka det. Men man blir besviken.

Inger sa...

Ja det känns som ett stort hinder nu är övervunnit. Tror det löst sig redan med tränset, Victoria i stallet ska ev köpa det. Hon har en 2-åring som hon nu ska börja rida in