söndag 28 mars 2010

Tävlingsdebut!


Har precis tagit en dusch, tagit på mig morgonrocken och spillt upp en stor kopp te och ska nu försöka summera helgen.
Det var ett stort antal anmälda till dressyrtävlingarna i Färsta så min klass, Msv B:4, gick sist och jag fick då starttid kl 19:20 på kvällen. Det gjorde att jag hade hela dagen på min att fixa med Calista, knoppa manen, tvätta bort gula fläckar och putsa upp utrustningen. For ändå in ganska tidigt för jag ville ha tid att titta lite före för att dämpa nervositeten lite. Vädret var bedrövligt,,,, snöblandat regn och nära noll grader. Som tur var så har de två ridhus så vi behövde inte vara så mycket ute i regnet. Calista kändes bra på framridningen och jag var faktiskt inte så nervös när det var dags att rida. Tappade lite bjudning när jag kom in men annars gick det hyfsat Hade 6:or och 7:or genom hela programmet och slutade på 63,04%. Var nöjd med det för målet var att rida på över 62% så att jag skulle få första kvalet för Msv A. Hamnade på en 7:e plats med det resultatet, vann gjorde Sigrid Bergåkra på en otroligt vacker hingst, hon fick över 70%.
När det var dags att åka hem så hade det börjat regna ännu mer och temperaturen blivit några minus vilket gjorde att vägen var glashal. Tack och lov har vi en bra fyrhjuls driven bil så efter E:4:an gick det riktigt bra att köra. När jag var nästan hemma så har vi en mycket brant backe, stannade och klev ur för att känna hur halt det var och då kunde jag knappt stå på vägen utan att benen gled undan. Bestämde att jag var tvungen att ta omvägen runt sjön som inte är lika backig. Men det var inte så bra beslut, den vägen var nämligen ändå isigare. Fick krypa fram på 1:ans växel och var livrädd hela vägen, trodde ett tag att jag var tvungen att lämna bil och släp och gå med hästen hem. Tack och lov så gick det bra och vi kom hem helskinnade om än lite skakiga.
På söndag skulle jag rida Msv B:2 och hade starttid kl 15:50. Gick lite bättre i dag men hon "dör av" lite när hon kommer in. Slutade i alla fall på 63, 72%, nöjd i dag också, fick en 3:e plats på detta.
När jag var klar var det bara att snabba mig hem, lasta ur Calista, göra iordning Zara, lasta henne och dra iväg till Sundsvall för löshoppning. Löshoppade i stora ridhuset i dag vilket gjorde att alla hästar hade svårt att koncentrera sig i första kurvan då hela ridhusets kortsida är fullt med speglar. Zara tvärnitade första språnget på inhoppningshindret. Sedan gick det bra och hon gjorde hästbästa den här gången med 1,20 m. Känns bra att hon nu har gjort höjden som hon ska hoppa på 3-års för att bli godkänd.

3 kommentarer:

Irene sa...

Grattis! Vad duktiga ni är! Jättebra resultat i debuten.
Du måste va ganska trött efter denna helgen, men blir ju helt slut bara av att tävla en klass, sen då det hemska väglaget, Fyyyyyyyyy
Tur du hade 4-hjulsdrift.

Inger sa...

Tack så mycket!!Sitter på jobbet nu och det känns att det varit en hektisk helg,, sen är det ju det här med sommartiden också.... jäsp!!

Viran sa...

Ni är jättefina! Jag tror att denna säsong kommer bjuda på en massa fina poäng och placeringar. Gummorna kommer helt klart kliva upp ett snäpp!