lördag 9 januari 2010

Cornell flyttar hemifrån


I dag har "fölis" flyttat hemifrån. Började morgonen med att fodra hästarna och flytta över Cornell till Calista så att han fick äta en sista slurk. Sedan en snabb prommis upp till ridhuset med skottkärran föll av sadel och tillbehör. När jag hade borstat Zara så insåg jag att jag glömt tränset hemma så det vara bara att traska hem igen och hämta det. 10 min senare var jag tillbaka, lite mer stelfrusen. Longerade henne en stund först innan jag hoppade upp. Gick sådär, ibland bra och ibland mindre bra. Avslutade dock med ett helt varv i trav utan att hon fick motorstopp någonstans. La sedan bara på täcket utanpå sadel och ledde henne hem till oss. Gjorde sedan iordning Calista för ridning. Göran följde med och ledde Cornell och jag red Calista. Puttade in Cornell i "Zaras" box när vi kom upp och jag red in i ridhuset. Men det gick inte så bra,,, Cornell skrek och flög runt i boxen och Calista som hörde honom var superspännd, så det var bara att lägga ner. Gick hem med Calista i stället och släppte ut dom i hagen hemma. Göran och Pia följde sedan med mig upp för jag behövde lite hjälp men Cornell när han skulle ut i hagen. Han var fortfarande lite orolig när jag kom upp. När jag fått på honom grimman och skulle leda ut honom så sa Göran,,, kolla benet!! När jag kollade ner så var hans högra, i vanliga fall vita ben, helt rött av blod. Nej!!! inte det.... Men han gick normalt och eftersom han redan var så uppspelt så insåg jag att han inte skulle gå att undersöka nu så vi släppte ut honom i alla fall. Pia höll fast Nelly och Noa medans jag fick in Cornell i hagen. Sedan blev det rejs. Nelly och Noa höll ihop och Nelly försökte hela tiden att mota Cornell så att de inte skulle få träffas. Det gick, trots allt, ganska bra. Cornell är nog lite mobbad men han har bra självförstoende och är ganska domenant så jag tror han fixar det. På eftermiddagen när vi tagit in dom så tog jag ut Cornell och gjorde rent såret. Han hade fått en reva på ca 4 cm på insidan och strax nedanför knät. Det glipade ungefär en halv centimeter men var inte så djupt. Funderade på om det måste sys men när jag pratat med Pia och hon frågat Elena så bestämde jag att det fick va. Både Pia och Elena trodde att det skulle läka ändå. Enligt Elena så syr inte veterinärer gärna på ben i huvudtaget. Han är ju bara bäbis än och de brukar ju ha bra läkkött, så jag hoppas det fixar sig..

1 kommentar:

Irene sa...

Trevlig läsning! Har lagt mig som följare av din blogg! Mvh Irene